Mooiste weg van de wereld - Reisverslag uit Hinton, Canada van mariannebrink10 - WaarBenJij.nu Mooiste weg van de wereld - Reisverslag uit Hinton, Canada van mariannebrink10 - WaarBenJij.nu

Mooiste weg van de wereld

Door: mariannebrink10

11 Juli 2011 | Canada, Hinton

Zondag 10 juli

Vandaag hadden we een lange rit voor de boeg. Ons einddoel was Hinton, voorbij Jasper. Het zo wel een mooie tocht worden en dat was het ook. We stopten als eerste bij de Wapta Falls. Een prachtige waterval, ware het niet dat je eerst 2,4 kilometer heen moet lopen en natuurlijk ook weer terug. Een geweldige wandeling.
Na deze wandeling reden we naar Field om het schattige dorpje te bekijken. Daar dronken we ook een bakkie.
Na deze onderbreking ging de rit naar de Natural Bridge en Emerald Lake. Om deze laatste hebben we 4 jaar geleden een wandeling van 5 kilometer gedaan. Er was toen bijna niemand. Nu was het er zo druk dat het maar een korte wandeling werd.

De volgende stop was de Takkakaw (it means magnificent) Falls. Oh deze waterval is de hoogste van Canada en adembenemend. We lunchen hier ook en vervolgen dan onze weg naar de Icefield Parkway. Deze we moet ook een van de mooiste van de wereld zijn. En daar is, denk ik, niets aan gelogen. Om elke bocht wacht je weer een verrassing. Een prachtig vergezicht, een mooi meer of een geweldige gletsjer. Je komt ogen tekort als je op deze weg rijdt.

Zo passeren we, met een korte fotostop, o.a. Growfoot Glacier aan Helen Lake en Bow Glacier met het helblauwe Bow Lake ervoor. Maar de allermooiste stop is toch wel de Athabasca Glacier. Je moet een flinke klim maken om bij de gletsjer te komen.
Bordjes geven aan tot waar de gletsjer een aantal jaar geleden kwam. Deze trekt zich door Global Warming steeds verder terug. Er is een touw gespannen tot waar je mag lopen. En toch zijn er dan altijd nog een aantal halve garen die voorbij het touw gaan. Er schijnen dus in de gletsjerspleten mensen te zijn gevallen, die totdusver hier niet uit gehaald kunnen worden. Gruwelijk gewoon.

Na dit bezoek rijden we naar Jasper voor het diner en dan gaan we naar Hinton naar ons hotel voor drie nachten. De weg van Jasper naar Hinton doet absoluut niet onder voor de Icefield Parkway. Sterker nog, hier zagen we eindelijk ons enige wildlife van vandaag, een aantal wapiti's (een soort hert).

Op de kamer hebben we nog een afzakkertje genomen en dan constateren we dat onze eerste week in Canada er al weer op zit. But still two weeks to go. Dus wie weet zien we dan toch nog beren.